Majdnem másfél évvel ezelőtt írtam egy cikket arról, hogy a helyfüggő szolgáltatások milyen problémákkal küzdenek, illetve felvázoltam röviden, hogy én hogy látom a helyes utat, amire még nem találtak rá. Mielőtt folytatod, mindenképpen olvasd el a cikket:
→ Várj, csak becsekkolok (GK Blog, 2011. feb. 20.)
A héten kijött a foursqaure mobil kliensének 5.0-ás verziója. Ennek kapcsán úgy érzem, érdemes lenne egy kicsit aktualizálni a témát és újraértékelni az akkor leírtakat.
Megváltozott erőviszonyok
A piac hihetetlenül átalakult az elmúlt egy év során, ebből is látszik, hogy milyen képlékeny itt még minden. A már akkor is legnagyobbként említett foursquare mára egyértelműen piacvezető lett, már több mint 20 millióan használják világszerte. Ez 2011 decembere óta 5 millióval nőtt. Valószínűleg ez a szám már eléri a kritikus tömeget, vagyis olyan helyeken is beindul az egész öngerjesztő jellege (ha barátaim használják, én is fogom), ahol eddig kevés volt hozzá a felhasználó (mint ahogy kis hazánkban is így lett). (Itthoni statisztikákból mindössze egy tavaly szeptemberi adatot találtam, ami 10.000 aktív felhasználóról szólt.)
A nagy konkurens Gowalla először profil váltással próbálkozott: a becsekkolós szolgáltatás helyett egy városi útikalauz szerepbe akartak bújni, ám ez a támogatott 8-10 város csekély száma miatt eleve halott dolognak bizonyult. Meg hát ha már egyszer Párizsban vagy, úgyis tudod, hogy az Eiffel tornyot és a Notre Dame-ot kell megnézni, nem? :) Nem sokkal később szőröstül-bőröstül felvásárolta őket a Facebook, a szolgáltatást rövid időn belül leállította, így a foursquare gyakorlatilag vetélytárs nélkül maradt. A Facebook a pletykák szerint inkább a rendkívül tehetséges fejlesztőcsapatra vágyott, mint magára a szolgáltatásra.
A Google háza táján káosz uralkodik, én most pontosan meg sem tudnám mondani, hogy a Latitude, a Places, a Search és a Google+ közül ki kivel kavar, és hányadán áll. Lényeg, hogy igazából senki sem használja őket, mert mire beleszokna, úgy is átvariálják, nameg normális mobil kliens azóta sem született hozzájuk.
A Facebook elérhetővé tette Magyarországon is a Facebook Places-t, ami nem rossz, de igazából céltalanul lóg a levegőben. „Bejelentkeztem egy helyre, és akkor most mi van?” – szól a kérdés, válaszra várva. Sokkal érdekesebb viszont, hogy az oldalt működtető Graph API-ban történt fejlesztéseknek köszönhetően a Facebook maga úgy fest inkább egy integrált platform akar inkább lenni, ami más szolgáltatások, például a foursquare adatait összegyűjti, és a Timeline-on megjeleníti. A 4sq remekül él a lehetőséggel: ha megosztjuk bejelentkezéseinket, akkor a Facebook-on a Timeline idő- és helyszűrőjével térképen is visszanézhetjük, merre jártunk. (Én remek dolognak tartom ezt, mindig valami hasonlóra vágytam. Persze nem muszáj publikussá tenni: beállítható, hogy ezeket a postokat csak te magad lásd.)
Megváltozott hangsúlyok
Mint korábban írtam, eddig a 4sq fő kérdése az volt, hogy hol vannak a barátaim? Fél évvel ezelőtt élesítették ki az új weboldalt, ami megtette az általam helyesnek vélt irányba az első lépést: a check-in stream helyett egy hatalmas térképpel indít, ahol a közelünkben lévő érdekes helyek, és a barátaink képe látható. A hangsúly tehát átkerült a helyekre, és új helyek felfedezésére.
A héten megjelent 5.0-ás mobil alkalmazás követte ezt az irányt és meglépte azokat a lépéseket, amik ehhez szükségesek voltak. A régi programot szinte teljes egészében újratervezték. A check-in elvesztette központi szerepét, gombja ezentúl csak a jobb felső sarokban várja a megnyomást. Ami viszont igazán izgalmas, az az Explore tab. A foursquare eddig is rendelkezett egy igen impresszív adatbázissal, de eddig képtelen volt ezt kihasználni. Nem tudtad megnézni, milyen helyek érdekesek a közelben. Nem tudtad lekérdezni egy idegen város látványosságait. Nem volt egy intelligens kereső, ami megtalált volna neked egy olyan helyet, aminek nem tudtad pontosan a nevét. Hely alapján meg egyáltalán nem tudtál keresni, hiába tudtad, hol van.
Az új alkalmazás erre tökéletes: a felül található térképen egyből láthatod, hol vagy és hova érdemes menned (ezeket a helyeket az évek során összeszedett tapasztalatokból építkezve több különböző szempont alapján szedik össze: pl. hol jártál sokszor, hol járnak a barátaid, hol van éppen sok ember, mit mentettél el megnézendő helynek, stb.). Alatta egy gombnyomással elérhetőek a legkézenfekvőbb keresések (pl. bárok, kajáldák), és a hely, ahol keresed őket. Mert nem feltétlenül arra vagy kíváncsi, hogy ott mi van, ahol vagy, lehet, hogy otthon néznéd meg, ott mi van, ahová indulsz éppen. Okos. Mindez teljes képernyős térképen is megtekinthető.
Még szebb megoldás, hogy a térkép alatti hely ajánlók képpel és értékelésekkel csábítanak. Látod, hogy ismerőseid közül kik voltak ott, és első sorban az ő véleményüket mutatja a program. Pont erre vágytam! A tippekből tehát lassan értékelések, kommentek lesznek. Megszüntették azt a korlátozást is, hogy csak olyan helyre írhatsz, ahová be vagy jelentkezve. Ezentúl bármilyen helyről bármikor elmondhatod a véleményed.
Ügyesen rájöttek arra is, hogy az emberek szeretnek „lájkolni”. Megjelent a szívecske ikon, amivel a bejelentkezéseket és helyeket értékelhetjük. Le merem fogadni, hogy hamarosan újabb, erre épülő ajánlások fognak megjelenni a programban. Hiszen amit sokan szeretnek, az biztos jó hely, nem?
Jó úton, jó széllel
A foursquare tehát rátalált végre arra a piaci résre, amit be tud tölteni. Céltalan checkinelgetés helyett egy univerzális hely ajánló szolgáltatásként próbál érvényesülni, és ehhez jelenleg minden eszköze adott: jó adatbázis, nagy felhasználó bázis, lelkiismeretes adminok, akik takarítják a szemetet (pl. én), és a korábbról maradt remek ösztönző rendszerek (pontok, special-ök), amik aktivitásra ösztönzik a felhasználókat.
Ebből csak jó sülhet ki!
dat
Én ezt a like és „ki kinek a barátja dolgok a főoldalon” dolgot továbbra sem erőltetném. Egyrészt ez egy checkin rendszer. Nem az a sikeres hely, amire sokan nyomnak szivecskét, hanem az, ahova sokan járnak. Az meg hogy nem azt látom a főoldalon, hogy a barátaim épp hol vannak, hanem hogy ki kinek lett az ismerőse különösen zavaró. Remélem 1-2 frissítés és ki lehet ezt majd kapcsolni.
A dobozos layout ahogy beszéltük, Androidon jobban zavar, az különösen, hogy a checkin-hez tartozó kommentek nem a dobozon belül vannak. Miért?
Az explore rész sokkal jobb lett és az irány alapvetően tetszik, de a fent említett két újítást nem tudom megbocsájtani.
dat
Illetve még egy dolog: Érdemes lenne határozottabban moderálni. Nem biztos, hogy van értelme mindenféle villamosmegállónak, meg „Anyám’s flat” jellegű helyeknek. Ez az Explore résznél is zavaró tud lenni. Lassan el kell dönteniük, hogy Latitude vagy „Pesti Est” irányba tartanak. A mostani frissítéssel szerintem az utóbbi mellett voksoltak, kérdés ez a moderációban mennyi változást hoz.
GK
Az előbbiek szerintem főleg olyan dolgok, amik nem rosszak önmagukban, csak a megszokásaiddal ellentétesek. A második kommented viszont érdekes témát vet fel. Szerintem egyelőre minél több embernek meg akarnak felelni, és abba nem fér bele, hogy a moderáción változtassanak. Szemmel láthatólag van igény az ilyen (egyébként általam is spamnek ítélt) helyek felvitelére.
István
Az „Anyám’s flat” jelenségre megoldás lehet a Home (Private) kategória, és akkor nem listázódik alapból. Tudnak ilyet az SU-k? Átkategorizálni.
GK
Sajnos nem.