iOS 7 gond(olat)ok

Az Apple hétfőn bemutatta a 600 millió „iDevice” által futtatott iOS rendszer új, 7-es verzióját. Az iOS 7 azonban más, mint az eddigiek. 2007 óta nagyjából évente jelentek meg új verziók, és eddig mindegyik hozzáadott egy keveset a korábbi rendszerekhez. Egy-két új feature, kis csinosítás itt-ott, és meg is voltak vele. Az iOS 7 más sok szempontból, mintha nem is ugyanaz készítette volna a rendszert. Ez egyrészről igaz is, hiszen a termékcsoportért eddig felelős Scott Forstall helyére a rendkívül tehetséges Jonathan „Jony” Ive lépett, aki eddig csak az Apple termékek hardverének kinézetéért volt felelős. Jony pedig nem volt kíméletes.

Előszó

Aki nem ismerne, annak elmondom, hogy én majdnem a kezdetektől, 2008-tól használom és imádom az iOS-t. Volt szerencsém az iPhone korszak előtti okostelefonokhoz, PDA-khoz, és az iPhone korszakban született konkurenciához is. Nyugodt szívvel ki merem jelenteni, hogy az iPhone és az iOS egy olyan szintet ütött meg, amit eddig nem sikerült senkinek sem megugrania. A közelmúltban azonban igen komoly energiákat fektetett a konkurencia abba, hogy az Apple finomra csiszolt felületeinek egy alternatívát hozzon létre, és ennek mostanában kezd beérni a gyümölcse. A Windows Phone legkomolyabb problémája az appok alacsony száma, a Google Androidja pedig megmutatta már párszor, hogy felül tud emelkedni a gyártók saját szoftverrel történő leamortizálásától.

Android Jelly Bean

Android Jelly Bean

Windows Phone 8

Windows Phone 8

2 éve fejlesztek a rendszerre. Naponta 1-2 alkalmazást letöltök, folyamatosan figyelem a híreket és szakmai cikkeket. Reggel a telefonom ébreszt, este a telefonom mellett alszok el. Mindenhol jelen van, minden ügyemben részt vállal, az életemnek mindenhol a része. Úgy érzem, hogy ismerem az iOS-t.

Igények

A piac egy érdekes állatfajta. Az Apple minden évben el akar neked adni egy túlárazott telefont, ami valóban segíti az életedet, de igazából nélküle sem lennél sokkal kevesebb. A vásárlók viszont cserébe azt várják, hogy minden évben egy világrengető, forradalmi készüléket kapjanak. Ami természetesen lehetetlen, hiszen a legelső iPhone is évekig készült cupertinói műhelyek mélyén a legnagyobb titokban. A világot nem lehet megváltani minden évben. Maradtak tehát az inkrementális frissítések, amik mindig kicsit többet és jobban tudtak. És tulajdonképpen nem is volt indokolt a világmegváltás, hiszen a legtöbb dolog (noha azért nem minden) tökéletesen működött.

A jó már nem elég jó?

Sajnos a helyzet pontosan ez, a jó már nem elég jó. Az emberek megunták, hogy minden évben megveszik a telefont, és még mindig ugyanazt kapják. Kapóra jött tehát a design szakmában épp csak szárnyait bontogató, a közkedvelt néven csak ‘flat-ként’ (lapos) emlegetett új irány. Újszerűsége abban rejlik, hogy egyszerűsít. Elhagy minden árnyékot, anyag textúrát, térbeli formát, és ehelyett egy letisztult, néha kicsit sematikus esszenciáját mutatja csak a dolgoknak. 900.000 app közül nem könnyű kitűnni az App Store-ban, úgyhogy elkezdtek az új iránnyal kísérletezni a fejlesztők. Jöttek dögivel a ToDo alkalmazások és az időjárás appok az animált 3D napsütést egyszerű, vonalas napocska ikonra cserélt interfésszel. Az emberek pedig felfigyeltek rá, mert valami olyan volt, amit még nem láttak. Nem volt jobb, mint a korábbi, de új volt. És az embereknek az új kellett.

Flat design (Alexis Jossart)

Flat design (Alexis Jossart)

Amikor Jony átvette az iOS csapat vezetését tavaly november elején, már egyértelművé vált, hogy az iOS-en változtatni kell. A feladat tehát adott volt.

Elvárások

Megszokott, hogy Apple termék bejelentések előtt már hónapokkal korábban pletykák és design koncepciók látnak napvilágot arról, hogy milyen lesz a várt termék. Az iOS 7 esetén minden eddiginél több ötlet és vágyálom árasztotta el az Internetet, az utolsó hetekben napi többet is leközöltek a hírportálok. Mindenki változást várt, de mindenki kicsit máshogy képzelte ezt el. Akik figyelemmel követték az Apple eddigi frissítéseit (velem együtt), nyugalomra intettek, és moderált, kisebb változásokat vártak csak, mint a csillanás effektek eltávolítása, a gombok keretének finom újrarajzolása, pár alap GUI elem kisebb ráncfelvarrása. Hiszen Jobs mindig tudta, hogy ami nem romlott el, azt nem kell megjavítani.

Ami nem romlott el, azt nem kell megjavítani

A WWDC keynote

Kíváncsian vártuk tehát hétfői keynote-ot, ahol az elvárásoknak megfelelően haladt minden az iOS 7 leleplezéséig. Az OS X Mavericks régi hiányosságokat pótolt, a Mac Pro igazán fantasztikusan nézett ki, szóval minden olyan volt, amit az Apple-től megszoktunk. Kicsit több, kicsit jobb. Amikor aztán Tim Cook elindította a videót, megmondom őszintén, lesokkoltam. Reggel volt egy állítólagos design az AppleBlogon, amin jót röhögött mindenki, mert annyira egyértelmű volt, hogy az Apple ilyen rondaságot nem adna ki a kezéből, a videóban pedig pont az látszott.

Lement a keynote és én nem találtam szavakat. Megnéztem minden elérhető képet, videót, információt, és nem értettem. Hogy tehették ezt? Teljesen váratlan volt.

Elveszett a hitem

Szerintem abban még a legelvakultabb Android és Windows Phone hívők is egyetértenek, hogy az iOS 6 egy egységes, összefogott, szép rendszer. A konkurencia mindig próbált egyedi ötletekkel a piacra lépni, de az Apple megoldásai néha annyira röhejesen kézenfekvőek voltak, hogy egyszerűen nem lehetett mást csinálni, mint ugyanazt kiadni egy kicsit más körítéssel. Az Apple volt az utóbbi évtized meghatározó szereplője az interfész designban. Amit ők csináltak, azt pár éven belül mindenki más is nagyon hasonlóan megcsinálta. Amit ők csináltak, az mindig kiemelkedő minőségű volt, bárki ránézett, nem volt kérdés, hogy tetszik-e neki, amit lát. Ennek vége.

iOS 7 vs. iOS 6

iOS 7 vs. iOS 6

Az iOS 7 interfészére az a legjobb szó, hogy „megosztó”. Kétségtelenül sok embernek tetszik, de legalább ugyanannyinak nem, vagy maximum azt mondja rá, hogy „megszokható”. Cikkek tucatjait olvastam el, ahol a különböző grafikusok és designerek hangot adnak csalódottságuknak.

Ám a probléma ennél is sokkal mélyebben gyökeredzik. Az, hogy valakinek az élénk színű ikonok és a 0 dimenziós tejüveg tetszik-e, ízlés kérdése, azonban a design azért van, hogy használhatóvá tegye a programokat, az iOS 7 pedig igazán kiemelkedően rossz ebben. Erre pedig csak akkor jöttem rám, amikor 3 nap erőgyűjtés után én magam is felraktam a bétát. De akkor lássuk végre a konkrétumokat is!

Kontinuitás

600 millió felhasználó nem játék, nem szabad egy pár ezres közösség igényének oltárán beáldozni a rendszer folyamatosságát. Az iOS 7 pedig semmiben sem hasonlít elődeire. Hiába van ugyanott sok gomb, egyszerűen elvesztették a karakterüket (nincs többé keretük, gomb jellegük), és az ember csak csapong, keresi a jól megszokott dolgokat. A legtöbb ikonból szöveg lett, emiatt gyakran csak máshol fér el a képernyőn. Az ikonok (és nem csak a program ikonok, hanem a programokon belüli szimbólumok is) teljesen újak, a nem a régi ikonok újratervezései, hanem valami végzős képzőművészetis srác fejéből kipattant szimbólumok.

iOS 7 ikonok

iOS 7 ikonok

Sok helyen a programok működése is teljesen át lett variálva, például az emlékeztetők és a legfontosabb, a Safari esetén. A kezdő felhasználók szenvedni fognak vele, amit onnan tudok, hogy én, 5 éves tapasztalattal is szenvedtem vele.

Photos.app. Teljesen új.

Photos.app. Teljesen új.

Emlékeztek, hogy azért szerettük az iOS-t, mert bárkinek oda lehetett adni, és egyből tudta használni? Ezt a rendszert én nem merném odaadni édesanyámnak sem, még úgy sem, hogy évek óta iPad felhasználó, mert újra kéne tanulnia.

Konzisztencia

Ez még biztos javulni fog a béták során, de olyan mértékben inkoherens az iOS 7, hogy azt bármelyik dél-koreai Android zuggyártó megirigyelné. A program ikonok önmagukban is vagy 10 különböző csoport művei, de például a Filmtekercs és a fényképező ugyanúgy fényképezővel, de mégis különböző ikonnal van jelölve (előbbinek nincs objektíve). A gombok hol keret nélküliek, hol szövegesek, hol kör alakúak, hol pedig lekerekített sarkú téglalapok. Néha ezek kombinációi is megfigyelhetőek, például a Control Centerben.

Control Center

Control Center

Az alapvetően dimenziótlan és lapos designt időnként 3D elemek zavarják meg, mint a zöld kapcsolók és a 3D-ben tekerhető pickerek. A tárcsázó és a jelkódzár gombjai színnel reagálnak a felhasználó érintéseire, a számológép pedig ál-3D effekttel, ami a gombot magát benyomottnak tünteti fel, a felirat viszont nem változtat méretet a gombokon lenyomás közben.

A rendszer más területein még komolyabb problémákat figyelhetünk meg: behozták például 3rd party alkalmazásokban amúgy már régóta több helyen elérhető navigációs formát: a képernyő bal szélétől húzva visszalapozhatunk egy képernyőnyit, méghozzá úgy, hogy az ujjunkkal húzzuk az aktuális képernyőt jobbra. Ez egy nagyon elegáns animáció, de gerincbe töri a felhasználói élményt az, hogy nem mindenhol használható. Néha egy programon belül is az egyik navigációs szintről vissza lehet menni a másikra így, a másiknál meg még csak arra sem méltat a képernyő, hogy egy rugózás effekt segítségével a tudtunkra adja, hogy nem rosszul csináltuk, csak egyszerűen nem tud onnan visszamenni. (Pl. Music app, Photos app)

Eseményt a naptárban + gombbal adunk hozzá a jobb felső sarokban, megosztott fotóadatfolyamot pedig a Hozzáadás feliratú gombbal a bal felsőben. Ezt tényleg az Apple csinálta?

Lost in space

Rendkívül fontos felhasználói felületek tervezésénél az úgynevezett negatív tér, vagyis kitöltetlen, üres területek használata. Ezek könnyebbé, áttekinthetőbbé teszik a felületeket, pihentetik a szemet, vezetik a tekintetet a tartalomra.

Ez lehetett az Apple célja is többek közt, amikor Jony azt mondta, hogy a hangsúlyt a tartalomra kell fektetni. Megoldásként azt találták ki, hogy az eddig színnel és árnyékkal is elkülönített fejlécek és alsó eszköztárak ezentúl átlátszó, opálos üveg rétegek formájában jelennek meg, láttatva az alattuk lévő tartalmat. Ezt aztán kiterjesztették az operációs rendszer minden szegletére, beleértve a Control Centert és a Notification Centert is.

A baj az, hogy az opál üveg elmosás effektje annyira durva, hogy csak nagyon halvány foltok látszanak át az alatta lévő tartalomból, ami egyáltalán nem tágítja a tartalom terét, hanem épp ellenkezőleg, zavarja az embert, hogy nem látja, mi van ott. Mivel nem igazán átlátszóak, ezek a felületek inkább negatív térként funkcionálnak, ilyen formában viszont kifejezetten ellenszenvesek: hiszen ki akarja, hogy egy 40 pixeles majdnem tiszta fehér sáv foglalja el az értékes képterületet a kis kijelzőről? Jól megfigyelhető ez a jelenség a Photosban, ahol ezentúl egyel több szintet kell lépdelnünk a hierarchiában a megszokott fekete hátterű, teljes képernyős kép megjelenítésig.

Opál

Opál

Jól látszik, hogy semmi sem látszik alatta

Jól látszik, hogy semmi sem látszik alatta

Az áttervezett gombok és a negatív tér együtt nem tesz jót annak felmérésében sem, hogy hol tartózkodunk éppen. Egy felületnek hierarchiában elfoglalt helyének mindig egyértelműnek kell lennie. A programra jellemző egyedi fejlécek eliminálásával gyakorlatilag első pillantásra felismerhetetlen, milyen alkalmazást nézünk éppen, a gombok újragondolásával pedig az sem mindig teljesen világos, hogy a navigációs ablakot vagy egy modális dialóguspanelt látunk éppen. Azt vettem észre magamon, hogy szó szerint gondolkodnom kell, mire kell nyomnom, hogy oda jussak, ahová szeretnék. (Calendar, Photos és Music remek példák.)

Itt például mit lehet csinálni szerintetek?

Itt például mit lehet csinálni szerintetek?

Vissza a gyökerekhez

Ive ezt tartotta az egyik vezérelvnek a videó alapján, de szerintem biztosan nem arra gondolt, hogy menjünk vissza a butatelefonokhoz, és az Apple eddigi vívmányait tekintsük semmisnek. Pedig ez történt, mert a 2007 óta méltán népszerű multitouch gesztusokat mintha teljesen elfelejtette volna az Apple, az új időjárás appot kivéve sehol sem használja őket az új rendszer. (Vicces, de az időjárás app meg annyira épít a pinch (csippentés) gesztusra, hogy máshogy nem is lehet visszalépni az új összesítő nézetre.) Pedig a zoomolásra kitalált gesztus például adná magát a naptárban és a Photos.app-ban. Több embert is láttam, akik első találkozás alkalmával így, természetes módon próbálták meg a naptár zoomolással megvalósított hierarchia kezelését vezérelni, de hiába.

A másik remek példa az animációk használata. Eddig az animációk arra szolgáltak, hogy vezessék a szemünket, egy logikai térképet képezzenek az agyunkban, hogy mi történik. A Fényképezőben például a fénykép beesett a sarokba, innen egyből láttuk, hogy ha kíváncsiak vagyunk rá, ott kell keresni. Nem mondom, hogy ezek az animációk teljesen eltűntek, mert például a mappák megnyitásának új animációja (rázoomol a mappára) nagyon tetszik, de sajnos sok helyen kivették őket. Eltűnt az említett fotó animáció (most már csak megmoccan a kép a sarokban, mutatva, hogy valami történt ott), a Mail remek pull-to-refresh animációjának is annyi, a levél áthelyezés finom animációja nincs többé, és a kép emailben küldésekor is csak simán megjelenik a levél küldése ablak, amiben egyszer csak megjelenik a küldendő kép, és kész.

Az iOS 7-ben bemutatott új animációk fele ezzel szemben teljesen önkényes.

A parallax hátterek az akku felesleges fogyasztásán és eddig nem látott mértékű parasztvakításon túl nem sok mindenre jók (itt valamiért mindig a Samsung szemkövetés funkciója ugrik be, talán mert az is pont ilyen céltalan). Inkább szédül el tőlük az ember, mint hogy érzékelné a teret a telefonban, ahhoz ugyanis sztereó kép, vagy a telefon forgatása kéne, de nem tudom más hogy van vele, én például nem szoktam forgatni a telefonomat használat közben. Ugyanilyen értelmetlen animáció az Üzenetek rugózása, vagy a FaceTime alkalmazásban a híváslista tejüvege mögül átszűrődő élő kamerakép is.

Redmond, start your photocopiers!

Ez volt az OS X Tiger híres fejlesztőknek szóló mottója a 2006-os WWDC-n, utalva a Microsoft koppintásaira. 2013-ra nagyot fordult a világ, hiszen az iOS 7-ben az Apple pontosan nulla új ötletet mutatott be. Nem hiszitek?

  • Today screen: Windows Mobile
  • Flat design: Android
  • Gyönyörű tipografikus design: Windows Phone
  • iRadio: Pandora, Spotify, Rdio
  • Időjárás app: Annyira Yahoo Weather, hogy az Apple Design díjat is ők kapták idén
  • Multitasking képernyő: Palm WebOS
  • Control Center: Android
  • Safari: Google Chrome iOS
  • iCloud keychain: Wallet, 1Password
  • Air Drop: Bump, stb.
  • Siri: Android (Google Now)

Általános igénytelenség

Ezt nem is rónám fel hibának egy első béta esetében, ha akár egy fél mondattal is mondták volna, hogy ez még egy korai stádiumban lévő grafikus felület, de sajnos a bemutatón, a nagyközönségnek is kitett bemutató oldalon és minden videóban teljes mellszélességgel kiállnak mellette, ami azt jelzi, bármilyen szomorú is legyen ez, hogy az Apple nem kíván nagy változtatásokat tenni e téren a végleges verzióig.

Az egész felület úgy néz ki, mintha egy kezdő, jobb esetben iOS-t eddig sosem látott DTP-s/festő/mázoló csoport kezébe került volna a design. Nemhogy az eddigi elvekre hány fittyet (hiszen ez valószínűleg elvárás is volt), de a User Interface tervezés eddigi vívmányaira is. (Ld. feljebb.) Egyszerűen önálltatás az, hogy a egy gridre bármilyen ikont fel lehet építeni, vagy hogy a program színeinek csak a feliratokra korlátozásával megmarad annak karakterisztikája.

Hát nem gyönyörű?

Hát nem gyönyörű?

Ízléses effektek. Nem, a gombokra nem hatnak, azok ilyenek maguktól is.

Ízléses effektek. Nem, a gombokra nem hatnak, azok ilyenek maguktól is.

Ilyen egy bejövő hívás.

Ilyen egy bejövő hívás.

Egy gyönyörű skizofrénia kezdete

Az eddigi generációváltásokat az iOS hihetetlenül elegánsan kezelte. A Retina grafika megjelenésekor alig észrevehetően finomodtak a programok pixelei, a korábbiak pedig ahol lehetett, az új, Retinás fontokat és gombokat jelenítették meg újrafordítás nélkül is. Az iPhone 5 nagyobb kijelzőjét támogatni mindössze annyi feladatot rótt a fejlesztőkre, hogy ha volt értelme, jobban kihasználják a nagyobb kijelzőt, és rakjanak egy iPhone 5-ös indítóképet is a programba (minden mást a rendszer elintézett automatikusan). iPad-re persze új felületet kellett tervezni, de az is viszonylag könnyen megoldható volt a konform méretű és kinézetű elemek felhasználásával.

Nem úgy az iOS 7. A korábbi alkalmazások módosítás nélkül ugyan problémamentesen futnak, azonban még a régi design-ban jelennek meg. Pontosabban félig, mert a dialógus ablakok és menük már az újban jelennek meg, az ikonjukról pedig a rendszer önhatalmúlag leszedi a csillanás effektet, de megmarad a színes fejléc, a rendes back gomb (amiért egyébként külön mozgalom indul) és a megszokott billentyűzet is. Ettől viszont az eddig elkészült 900.000 alkalmazás ha nem is idejétmúltnak tűnik, de mindenképpen kilóg a rendszer képéből. Megoldás? A 6 millió eddig regisztrált fejlesztőnek újra kell őket terveznie.

A másik gond ezzel az, hogy mivel az iOS 7 ennyire polarizál, az emberek fele szerintem biztosan nem fogja felrakni, így hiába mondta Tim Cook, hogy a felhasználók 94%-a (?) használja az iOS 6-ot, mindössze 6% a lemaradók aránya, ez most véget fog érni. A fejlesztők kénytelenek lesznek a régebbi rendszereket is támogatni (ahogy még ma is támogatjuk az iOS 5-öt), ami viszont azt is jelenti, hogy minden új programnál is vagy elveszítjük a felhasználóink felét-harmadát, vagy két teljesen különböző felhasználói felületet kell rajzolni a programjainknak.

A felhasználók pedig mindenképpen kellemetlenségeknek néznek elébe, hiszen a nagy sikerű Windows 8-hoz hasonló összevisszaság várható a telefonjukon. Még akkor is, ha szépen lassan a fontosabb programok befrissülnek az új kinézetre, mindig lesz néhány, ami lemarad, vagy nem hajlandó változtatni, esetleg többet nem fejlesztik. Ezek egy jobb kor mementójaként fognak őrt állni a képernyőkön.

iOS 6 emulációs mód

iOS 6 emulációs mód

Form over function

A design célja a program használhatóvá tétele lenne. Pár példa, hogy milyen kitűnő grafikai megoldásokkal büszkélkedhet az iOS 7 ezen a téren:

  • a zárolt képernyőt ugyanúgy lehet feloldani, mint eddig, de nincs többé gomb, amit el kell húzni. Van helyette viszont egy, a Control Centert jelző felfelé nyíl, amitől mindenki azt hiszi, hogy mostantól a Windows Phone-hoz hasonlóan felfelé kell húzni a képernyőt
  • mivel nincs kerete a gomboknak, elég bizonytalan, hogy honnan fogod a képernyőt feloldani és honnan az értesítést elhúzni. Visszaút nincs.
  • az értesítéseket pont úgy lehet megnyitni (elhúzással), mint ahogy Androidon törölni lehet őket
  • a visszalapozás gesztus miatt a táblázat sorokat ezentúl csak jobbról balra suhintással lehet törölni. Aki eddig fordítva csinálta, az bajban lesz.
  • A világon mindenütt egységesen használt, mindenki által értett térerő kijelzőt ötletszerűen lecserélték 5 pöttyre. Kinek állhatott ez érdekében?
  • A naptár a heti nézete a grafikus asztalán biztos remekül festett, de a való életben a hét napjainak felirata a képernyő harmadát elfoglalja feleslegesen
  • Ugyanez vonatkozik a havi nézetre is, ami ugyan gyönyörű, de sajnos az események már nem fértek bele a naptárba, azokhoz be kell menni a heti nézetbe
  • Mivel a gombok helyett feliratok vannak a fejlécekben, azok pedig nagyobb betűvel szerepelnek, így majdnem mindenhol összelóg a gombok szövege az oldal címével, ezzel összezavarva a felhasználót. Mi több, sok helyen rövidítve is van egyik, másik vagy mindkettő
  • A számológép álló módban csak 999 999 999-nél kisebb számokat fogad el, fekvő módban nagyobbakat is
  • A Jegyzetek alkalmazás nem elég, hogy letterpress effektet használ, ami sehogy sem illik a flat design-ba, de a dátumoktól nem férnek ki a jegyzetek címei sem
Jegyzetek.

Jegyzetek.

  • Az új széltől szélig kiérő táblázatoknál furán aránytalanok a köztes helyek, rendellenesnek hatnak. A címek és az aláírások tipográfiailag alig vannak megkülönböztetve. A csoportosítás elvesztésével a táblázatok szétestek, nem tartják már korábbi egységüket.
Az új táblázatok

Az új táblázatok

  • Az új fényképező klausztofóbiás érzetet ad. Eddig ugye volt a képernyő, ami egy az egyben a kamera képe volt, rajta pár leheletfinom átlátszó gombbal. Amit most kapunk helyette, az egy rendszeridegen, fekete sávokkal, ötletszerűen elhelyezett gombokkal operáló valami. Szörnyű.
Fényképező

Fényképező. Figyeljétek meg a HDR gombot, ami nem látható.

  • Remek célkitűzés, hogy a Safari felülete adja át a helyet a tartalomnak, de sajnos a megvalósítás megkérdőjelezhető: az alsó toolbar visszahozásáért felelős gesztust nem sikerült izolálnom. Néha sikerül visszahozni, néha pedig 3-4 másodpercig ötletszerűen kellett huzigálni a weboldalt, hogy egy toolbar gombot megnyomhassak.
  • A Safari az egybevont címsor–kereső–oldal címe mezővel túl messzire ment: egyrészt amíg nem kattintunk bele, nem látszik a teljes URL, másrészt a Safari már sehol sem írja ki az oldal címét, csak az URL-t (annak is ugye az elejét csak)
  • A fekvő módról elfeledkeztek, eddig fekvő módban a Safari tényleges teljes képernyős nézetet produkált, most pedig a fejléc feleslegesen foglalja tovább a helyet
  • Az árnyék és mindenféle kiemelés nélküli Helvetica Ultra Light nagyon elegáns, de sok háttéren egyszerűen nem látszik. Olyan háttéren például, aminek az átlagszíne világos, de a felső része tiszta fehér, az óra egész egyszerűen nem látszik a zárolt képernyőn
  • A mappa és program indítás/leállítás animációk túl lassúak, az embernek várnia kell minden ikonra nyomás és kilépés után fél másodpercet
  • Az egyszerűsítésnek az akku kijelző is áldozatául esett, sajnos nem láthatjuk már, hogy a telefonunk hogy áll a töltéssel, a töltőre dugva (kivéve a szokásos sarokban lévő kis akku kijelzőt).
  • A Control Center túlzsúfolt, mégis még így is hiányos. Nem látszik például az, hogy milyen programban és milyen számot fog a lejátszás elindítani.
  • A Photos GUI-ban sehol sem fért el a térképek gomb, ezért az események fejlécére nyomva jön be a térkép. Én is csak véletlenül találtam meg, erre senki sem gondolna.

Az igazi problémák

Tény, hogy az iOS 7 rengeteg ténylegesen remek új funkciót hozott be, mint pl. az iCloud Keychain, a bővített multitasking vagy a fotók automatikus rendszerezése, de ugyanakkor fél évtizede halmozódó problémák felett lazán elsiklott ez alkalommal is.

Ilyen problémák:

  • Tartalmak megosztása. Az Air Drop még akkor sem oldaná meg ezt a problémát, ha minden iOS és OS X eszköz közt működne (pedig csak nagyon kis részük kapja meg, pl. csak a 2011 utáni laptopok és mindössze 4 iOS eszköz). Egy általános API kéne, amire minden program feliratkozhatna, így bármilyen programból bármilyen program segítségével oszthatnánk meg tartalmat. (Hasonlóan az Androidhoz.)
  • Default programok választása. Még mindig nem lehet a Google Maps-et alapértelmezett térképpé és a Chrome-ot alapértelmezett böngészővé tenni. Nekem mondjuk nem hiányzik, de sok embernek nagyon hasznos lenne.
  • Programközi kommunikáció. A programok még mindig csak másolni tudják egymás közt az adatokat, így nem tudunk mondjuk egy dokumentumot több programmal egymás után szerkeszteni, mert mindegyikben marad egy saját másolata. Nincsenek továbbá általános megoldások sem, minden programnak explicite kell támogatnia egy fájltípust vagy egy adott másik programot. Egy közös fájlrendszer lenne a megoldás, amit akár az iCloud is adhatna.
  • A rendszer zártsága. Szerintem teljesen rendben van, hogy nem írhat bárki olyan alkalmazást, ami a rendszer alapvető komponenseit cseréli le, vagy bővíti ki. Azonban miért nem engedélyezik néhány, megbízható gyártónak ezt? Külön szerződéssel, vagy speciális tanúsítványokkal lehetőség lehetne arra, hogy a megbízható, tehetséges fejlesztők elé ne kerüljenek ilyen akadályok. Így pl. csinálhatna a Facebook ChatHeads-et.
  • Notification Center. Sajnos semmivel sem lett okosabb a Notification Center, mint eddig. Még mindig nincs gomb az összes üzenet egyidejű nullázására, gazdagabb értesítések megjelenítésére, azonnali válaszlehetőségre vagy push üzenet távoli törlésére. Mindössze egy Mai nap képernyőt kaptunk, ami az eddiginél nehezebben emészthető, szöveges időjárást közöl velünk és egy „Missed” képernyőt, amire még senki sem jött rá, mi kerül bele. Ugyanolyan nehezen leírható az is, hogy mikor mi jelenik meg a zárolt képernyőn és mi nem.
  • Pluginek. A Siri hatalmas lehetőség lenne a fejlesztők számára, amit nem aknázhatnak ki, mert nem tudnak új funkciókat adni a Sirihez. Szintén rengeteg ember hiányolja a widgeteket, amiket ugye részben megkaptunk iOS 5-ben: a Notification Centerben van Időjárás és Részvények, de az app fejlesztők továbbra sem csinálhatnak sajátot.

Lehetne jobb is

Természetesen nem én vagyok egyedül, aki elégedetlenkedik, viszont én vagyok az egyik leglustább, úgyhogy mások kiváló koncepcióiból mutatnék párat, amiben megmutatják, hogy ez a rendszer, haladhatna ugyanezekkel az alapelvekkel, ugyanebbe az irányba, ha nem ilyen Apple-höz méltatlan, igénytelen megoldásokat alkalmaznának, hanem egy kicsit jobban visszanyúlnának a korábbiakhoz.

If you have to explain why your design principles make sense, they don’t make sense.

Doney den Ouden Medium oldalán van pár jó ötlet, ezeket szeretném bemutatni:

Egységesebb gombok, jobb hangsúlyok. A tekerés felesleges. Egyértelműbb aktív állapotok. Harmonikusabb színek, kevésbé átlátszó opálüveg.

Egységesebb gombok, jobb hangsúlyok. A tekerés felesleges. Egyértelműbb aktív állapotok. Harmonikusabb színek, kevésbé átlátszó opálüveg.

Térképek. Ismerős ikonok, jobb opálüveg. Egyértelműbb színek.

Térképek. Ismerős ikonok, jobb opálüveg. Egyértelműbb színek.

Naptár. A gombok kerete visszahozva.

Naptár. A gombok kerete visszahozva.

Beállítások. Visszahozta a csoportokat és átvariálta a térközöket.

Beállítások. Visszahozta a csoportokat és átvariálta a térközöket.

Látható, hogy a grafikai megjelenésen igazából minimális dolgokat kéne csiszolni és máris ezerszer jobban nézne ki minden. Olvashattunk pletykákat, miszerint ez talán meg is fog történni, én minden esetre nem nagyon bízom benne.

Nem teljesített ígéretek

(Fura, van egy ilyen című blogom is, ahol Apple bugokat gyűjtünk costee-val…)

Azt ígérték, hogy a tartalom lesz az új forma, és minden más eláll az útból. Az átszabott navigáció és felületi elemek ezt csak elméletben teljesítik, gyakorlatban elveszik bennük a felhasználó, elbizonytalanítják, és sokkal inkább az útban vannak, mint a korábbi, megszokott elemek. (Gondoljunk csak a Safari előhozhatatlan toolbarjára.)

Azt ígérték, hogy egy gyönyörű, egyedi felületet adnak. Ha ez alatt gyerekes, kidolgozatlan, összhang nélküli és ötletszerű színátmenetekben tündöklő ikonokat, nagy, üres, felesleges, fehér, majdnem átlátszatlan tejfölüveg felületeket értettek, akkor valóban így van. Cserébe elvették a programok karakterét, az ikon készítés élvezetét, a részletek gyönyörködtetését.

Az Apple tehát azt ígérte, hogy minden idők legjobb iOS-ét mutatja be az iOS 7 személyében. Ehhez még nagyon sok munka áll előttük, mert a rendszert a jelenlegi formájában a cikk megírása után úgy penderítem ki a telefonomról, hogy a lába sem éri a földet. Semmi sem fog hiányozni belőle.

Ajánlott olvasnivaló, valamint referenciák:

27 hozzászólás

Submit a Comment
  • ppltr

    homescreen ikonok?

  • GK

    A home screen ikonokról beszélt mindenki, én csak megemlítettem őket. Szerintem az a rendszer legkönnyebben megváltoztatható része, és valószínűleg a végleges kiadásig még módosítani is fognak rajtuk. Én inkább a többi dologért aggódok :)

  • wyctim

    „A számológép álló módban csak 999 999 999-nél kisebb számokat fogad el, fekvő módban nagyobbakat is”

    Vicces módon ez eddig is így volt.

    Egyébként ez egy 7 hónap alatt összerakott UI. Messze van még a megjelenés és biztosra veszem, hogy csiszolnak a dolgokon, mivel az irány nagyon jó.

  • GK

    @Wyctim: Akkor egy dolgot nem értek: Miért nem mondták azt a WWDC-n, hogy ez egy 7 hónap alatt összerakott UI, messze van még a megjelenés és addig csiszolnak még a dolgokon? Mert nem mondták. Azt mondták, hogy szerintük így tökéletes. Hiszen gridre is illik.

  • wyctim

    @GK: Amikor átalakítasz valamit, akkor nem sejted előre, hogy készen van, de mégis úgy adod el. Jönnek az első visszajelzések és újragondolsz egy csomó dolgot, majd átalakítod és újra megmutatod.

    Az Aqua is egy borzadalom volt, mikor először demózta Steve, de mégis látszott rajta az irány, a OS X 10.0 pedig vizuálisan közel sem úgy nézett ki, mint az első demóban – valahol fent van YouTube-on a videó, most lusta vagyok előkeresni. Szerintem szimplán ez fog történni az iOS 7 esetében is. Már a demózott videóban is láthatók különbségek (pl.: minimális shadow a Home Screen ikonok alatt), sőt valahol olvastam is egy hírt, hogy a béta 1 már eleve egy régebbi build, mint a WWDC-n demózott verzió.

    Egy gridet meg bármikor át lehet alakítani.

  • GK

    @Wyctim: Remélem igazad lesz. Az Aqua-s videóra kíváncsi lennék, vagy valami hasonló cikkre abból az időből. Ha mégis megtalálnád, szólj!

  • wyctim

    Első rész: http://www.youtube.com/watch?v=Ko4V3G4NqII
    Második rész: http://www.youtube.com/watch?v=6-fkYFV7rOY

    Az Aqua bemutatása az első végén kezdődik úgy 8-9 perc környékén.

  • András

    Multitasking képernyő: Palm WebOS – JB alatt előbb létezett mint WebOS-en
    Control Center: Android – JB alatt előbb létezett mint androidon
    Air Drop: Bump, stb. – Air Drop ott volt gépen,szóval ezt sem nevezném lopásnak…
    Siri: Android (Google Now) – Siri előbb volt—

  • Keresztes György

    Köszi. Nagyon jól összeszedett cikk. Szépen ki van gyűjtve a rengeteg idegesítő elem, mégsem fekete fehéren elutasító, vagy gyűlölködő. Örülök hogy onjektiv maradtál. Viszont elárulom hogy a Safari rettenetesen idegesített engem is, ezért elárulom hogy a kb. 1mm-es (rövid-de gyors) húzással hozható be a fejléc es a toolbar. Ezzel adva egy uj, eddig ismeretlen es használhatatlan gesztust a rendszerbe, valamit egy (az integrált keresőmező miatt) mindig belógó .com gombot. Ami eddig a keresőmezőbe való írásakor szepen szóközzé valtozott.

    Egy másik idegesítő gesztust, hogy az(eddig húzással használható valtóillentyűk helyett most folyton bejön a control center de alatta a valtobillentyű is átvált. Kivancsi leszek ez utóbbit hány hónap mulva fogjak javitani. Talán csak a 8-ban.

    Egyébként pl. a formok kitoltesekor levő back es next gomboknak van keretük, ami szinten egy következetlenség az eddigi 200-hoz.

    Nem akarok ezzel a lekoptatott dologgal én is előjönni, Steve talán mocskosul tapló módon, viszont a végsőkig kicsiszolt mindig mindent, vele együtt ez az erő most bizonyos hogy örökre eltávozott az Apple termékeiből.

  • Nagy Konstantin

    A felhasználók nagy része frissíteni fog, mert egyrészt az 1-es ikon a Beállítások app-on zavarni fogja őket, másrészt a frissítésnél nem fogja az Apple odaírni, hogy „mindent tönkreteszünk, amit eddig megszoktál”. Aztán megint tudják majd mutatni a 94%-os upgrade arányt.
    A rendszer legnagyobb problémáit nem fogják orvosolni, mert az új design elveket már közölték a fejlesztőknek a WWDC-n. Az egész héten azt magyarázták, hogy miért is jó, hogy a gombok nem gomboknak néznek ki. Ezen nem fognak változtatni. Az ikonokon lehet, hogy a gradiensek irányát egységesítik…
    Azért szomorú ez, mert egyébként egy rakás jó újdonság is került a rendszerbe, pl. a TextKit vagy az új lost phone mód, amik miatt még én is frissíteni fogom, mert még így elrondítva is a legjobb mobil rendszer.

  • GK

    @Wyctim: Köszi a videókat, jó volt újra végignézni :) A videót már láttam korábban is, de mivel én akkor még nem Mac-eztem, az nem volt világos, hogy a beta időszakban tényleg teljesen átszabták a dolgokat, és a 10.0 már egy sokkal ‘maibb’ kinézettel jelent meg (Dock, Finder, menüsor). Szóval akkor mormoljuk mi is tovább a mantránkat: „fog ez még változni a kiadásig”, aztán próbáljunk meg hinni is benne :)

  • Aadaam

    Először is, ez egy meglepően jó cikk, kellemesen csalódtam, őszintén szólva azt hittem, szerecsenmosdatás fog jönni.

    Viszont én ezt az egészet ráfeszíteném egy koordinátarendszerre, mert azt gondolom, Jonathan Ive munkásságát csak ebben a koordinátarendszerben érdemes vizsgálni, a saját mondatai, nyilatkozatai alapján.

    Az egyik koordinátatengely az Industrial Design, abban is Dieter Rams. Az Objectified c. filmben gyakorlatilag 69-ben szopják egymás… gondolatait. Hogy megértsük, mi közük egymáshoz, meg kéne nézni a filmet (ill. ott és akkor Rams-szal több interjú is készült, németül és angolul, darabjaiban vannak fenn a neten más-más rendezőktől), ill. ami fontos, az fenn van a Vitsoe oldalán: https://www.vitsoe.com/gb/about/good-design

    A másik koordinátarendszer pedig a svájcidizájn, abban A Tschichold – Müller-Brockmann – Spiekermann vonal. Ez köszön (mit köszön, ordít) vissza amikor a calendar piros-fekete. Ugyanattól a rendezőtől ott a Helvetica c. film a témában, de itt egy történeti összefoglaló, amiből a képeket érdemes átnézni: http://www.smashingmagazine.com/2009/07/17/lessons-from-swiss-style-graphic-design/

    Nyilván az is a kérdéskör része, mikor alkalmazandóak az itteni szabályok.

    Ugyanakkor van egy hatalmas baj a Rams-i gondolatok betartásával, ezt bogozza a flat design: egy touchscreen eszköz, amíg nem nyúlsz hozzá, bármi is van a képernyőn, az egy infografika. A tipográfia szabályai érvényesek rá. Amint hozzányúlsz viszont, egy tárgy van a kezedben, egy reagálni képes eszköz, és innentől kezdve az Industrial Design szabályai érvényesek.

    Régen ezt úgy oldottuk meg, hogy úgy, tettünk, mintha, de az évtized nagy felismerése, ami aztán elindítja a flat trendet az, hogy megszűnt körülöttunk a fizikai világ: már nem csak a „floppy” és a „mentés” közt nincs kapcsolat, de sokunknak a „papír” és a jegyzetelés, a „pontos idő” és az „óra” közt is megszűnt mindörökre.

    Good Design is honest – a jó dizájn nem hazudik.

    Tehát van egy gombom, ami nem gomb, van egy fa hátterem, ami nem fából van, egy TV-m, ami nem TV, egy fényképezőgépem ami nem fényképezőgép. De mégis el kell mondanom, hogy ez egy gomb, ez egy fényképezőgép, legalábbis azt lehet csinálni vele mint egy gombbal (megnyomni), azt lehet vele csinálni, mint egy fényképezőgéppel (képeket készíteni vele) – de mondd, mi is a gomb? Megszűnt a metafora őse, nincs mihez kötni az affordanciát (affordance)

    Good Design is as little design as possible – A jó dizájn annyira kevés dizájn, amennyire csak lehet.

    Nem hiszem hogy Ive jól oldotta volna meg a házit, ezúttal megbukott mesterén, de talán azért bukott meg, mert ő a tárgyakhoz ért – bár kérdés, akkor miért kellett a számológép ikonikus egyenlőségjelét (lásd a vitsoe-s linket) levenni például, mi értelme volt?

    Good design is unobstrusive – a jó dizájn nem áll az utamba, nem feltűnősködik.

    Ha komolyan nem értjük meg, mit csinál valami, bajban vagyunk.

    Good design makes a product understandable – a jó dizájn érthetővé teszi a termék használatát.

    Amikor meghallottam, hogy az Apple-nél azért vágnak ki főnököket, mert túl szigorúak, nagyon félni kezdtem. Az ordító koreai, kínai, esetleg magyar edző tanítványa az, aki megnyeri az olimpiai érmet, nem azé aki laza „kreatív” környezetben létezik. Félek, hogy félelmeim nem voltak alaptalanok…

  • Nagy Konstantin

    @GK Ezt tudom ajánlani, ha megnéznéd a régi OS-ek fejlődését GUI-t illetően: http://www.guidebookgallery.org/screenshots

  • GK

    @Aadaam: köszönöm, hogy ezeket így összeszedted! Ami a legfurább az egészben, hogy az összes külföldi, pozitív hangvételű sajtó két dolgot tud csak összehozni: egyrészt azt, hogy az iOS 7 új feature-jei nagyon jók, másrészt hogy az iOS 7 egyszerűen előremutató és szép. Ennek ellenére én semmi hasonlóságot nem látok az ipari design letisztultsága, átláthatósága, az általad említett svájci irány egyszerűsége és mondjuk az iOS 7 ikonok közt. Sőt, mi sem áll messzebb egymástól. Amit az első bétában grafikus design néven kaptunk, szerintem egyszerűen ízléstelen. És az zavar benne a legjobban, hogy bár az emberek fele ezt gondolja róla, megpróbálják megmagyarázni, hogy te vagy a hülye, ez bizony szép!

  • Adrian

    Ez a cikk jelenleg a legjobb a témában, pontosan így gondolom én is.

  • Barot

    Jól összefogott, részletes írás lett. Nagyon sok részével egyetértek, főleg ahol az UI elemeket kritizálod, de most arról szeretnék írni amivel nem értek egyet:

    Itt ez a mondatod:

    „A Jegyzetek alkalmazás nem elég, hogy letterpress effektet használ, ami sehogy sem illik a flat design-ba, de a dátumoktól nem férnek ki a jegyzetek címei sem”

    Ezt nem tudom hogy írhattad le miután kipróbáltad az OS-t. Nekem nagyon úgy tűnik hogy túlságosan a negatív dolgokra koncentráltál és közben nem láttad meg a fától az erdőt.

    Az iOS7 nem flat! Az UI elemek valóban kilaposodtak, de a rendszerben vannak különböző mélységi szintek, és ezzel folyamatosan szembesülünk. A letterpress féle zoom effekt mindenhol jelen van, nem csak a jegyzetek alkalmazásban. Ha megnyitsz egy alkalmazást hasonló effekttel zoomol be rá a rendszer, ha leköveted szemmel látod hogy a többi elem a home screenen szépen megnő körülötte. Ugyan ez a zoomolás látható ha megnyitunk egy mappát, még a háttérkép is „bezoomolódik” a háttérben. Nem értem tehát hogy írhattad a fenti mondatot ezek fényében, nekem úgy tűnik neked ezek a dolgok nem jöttek át és nem esett le hogy az egész rendszer így működik.

    Van még pár dolog a cikkben amivel nem értek egyet, nekem pl sok helyen egyértelmű volt az UI ahol neked nem, de erről nincs értelme vitatkozni, majd meglátjuk télen / jövő év elején hogy mennyire terjed az új OS és hogy az embereknek mi a véleményük róla, mennyire használható a nagy tömegek álltal.

    Amit viszont szeretnék még megosztani, az pár sor egy WWDC-t megjárt fejlesztőtől, mert szerintem e felett nagyon sokan elsiklanak, és az Apple sem hypeolja / kommunikálja túl:

    „[iOS7] takes many of the same interactive elements, blows them out, and makes them the central mechanic for the entire operating system. There’s a real (if not real-world) physics engine here, and particle effects, and far more that’s been disclosed to developers in the non-public sessions at WWDC 2013. And instead of aping game mechanics for the iOS 7 interface, Apple hired real, renowned game developers to create it.

    With iOS 7, screens aren’t bouncing because they’re keyframe-animated to do so. They’re bouncing because the virtual world they exist in has sent them ricochetting off another object. They’re not sliding because an image is being moved from one coordinate to another, but because they’re rotating around the surface of cylinders. Interface hasn’t just gone from traditional animation to 3D, or from element to object, it’s been dropped into a full-blown virtual world.

    Some of the gamification Apple’s doing was shown off in the WWDC 2013 keynote, including the layers that move and shift as the device moves and shifts — of the interface objectified, of interaction brought to life. Some hasn’t been yet, and some is likely still very much a work in progress.”

    Külön kiemelném ezt a mondatot: „Interface hasn’t just gone from traditional animation to 3D, or from element to object, it’s been dropped into a full-blown virtual world.”

    Nem kezdem el most ecsetelni mekkora potenciál van ebben az egészben, és hogy mennyire nem tud érdekelni hogy pár ikont meg menüszegletet rondára rajzoltak meg (amit kijavítani 2 nap) ennek fényében :) Teljesen egyetértek Wyctimmel: Az irány amit vettek nagyon jó. Sok minden össze van még csapva az első betaban, ami annak tudható be hogy pár hónap alatt hozták létre. Ezeket egész biztosan orvosolni fogják. Emellett sokkal jobban izgat, alig várom hogy ezzel a „virtual world interface”-el milyen megoldásokkal fognak előrukkolni ők és 3rd party fejlesztők.

  • Barot

    „pár sor egy WWDC-t megjárt fejlesztőtől, mert szerintem e felett nagyon sokan elsiklanak, és az Apple sem hypeolja / kommunikálja túl:”

    Pontosabban nemhogy nem kommunikálják túl, de titkolóznak is ezzel kapcsolatban. Sok fícsört zárt ajtók mögött, NDA-t aláíratva mutattak meg fejelsztőknek a WWDC-n ezzel kapcsolatban. Nekem az a sanda gyanúm hogy őssze az új készülékeken fogunk látni pár áll-leejtős UI megoldást, fícsört amiket ezekre a virtual world UI-ra építenek.

  • trn

    well done!

  • joey

    Bár nem minden részével értek egyet, de nagyon jól megfogtad a lényeget.
    „Ami nem romlott el, azt nem kell megjavítani”
    Ez a kulcs. Nem is értem, miért cseszték el így ezt a rendszert. Nem csak csúnya, de kiigazodni is nehéz rajta. Kicsit olyan ez a design, mint egy iskolai példa: Jobban eligazodik az ember egy kidolgozott térképen, mint egy vaktérképen. Mivel én is 2008 óta használom a rendszert, így a vaktérképen, vagyis a 7-es bétán is elnavigálom magam, de csak kényelmesebb egy rendesen kidolgozott és egyértelmű jelöléseket tartalmazó korábbi iOS verziót használni. És még szebb is.

  • Aadaam

    @GK

    Azért van összefüggés, a gridre illesztés vagy épp az Újságos vagy mifene ikonjai amit itt beillesztettél az innen jön (keress rá a Müncheni olimpia nyomdászati anyagaira… sajna nem ezért lett híres, pedig megérdemelte volna, a tipográfiájáért.

    Ha tetszik ha nem, az a gondolat, hogy valami legyen vagy nagyon nagy, vagy nagyon pici, de ne közepes (pl. a Messages ikonja) igenis svájcidizájn. A kevés szín használata is az, igaz, ez akkor még inkább technikai szükségszerűség volt, semmint dizájnelv.

    Ha ezeket az összehasonlító képeket vesszük, ott is van olyan dolog, amire a svájcidizájn felkiált, hogy „minek?” – és az Apple-nek (legalábbis elvben) igaza van a másik dizájnerrel szemben.

    De olyan dolgok is vannak – pl. a felismerhetetlenségig opálosítás, bár nem tudom, ez retinán hogy nézhet ki, nem raktam fel – amit az Apple követett el, és a svájcidizájn nekik mutat fityiszt. Valaminek vagy legyen értelme, vagy ne legyen ott, ennyi a kérés.

    Könnyű lenne abba a hibába esnünk most, hogy minden, ami nem tetszik, arra azt mondjuk, hogy rossz, és Jony Ive személyesen bafta el, de ez nem igaz. Az inkoherencia sokkal jobban zavaró, ez nem színesség, ez tényleg inkoherencia.

    Vannak persze echte rossz megoldások is, amik zavaróak – Good Design makes a product understandable – és kérdés, az interakció konvenciójuk mennyire állja meg a helyét (tényleg minden szövegnek kattinthatónak kell lennie?).

    De néha az az érzésem, hogy ezek az igazán nagy elbaszásk a digitális interakció, a tipográfia és az interakció határán jöttek létre. Lehetséges, hogy külön visual designer és interaction designer csapat van?

  • GK

    Rákerestem, és igazad van, tényleg mutat hasonlóságot az olimpiai arculat anyag az iOS design-nal :D Azt viszont nagyon fontos felismerni (és nem is tudom, hogy ez az Apple-nél hogy maradt ki?), hogy ami megállja a helyét nyomtatott designban, az nem fogja automatikusan megállni a helyét egy interaktív képernyőn is. Például mert az újságot nem kell nyomogatni, hogy csináljon is valamit, elég, ha elolvasod.

  • BootMaker

    Sztem jó a cikk, jól fogja meg a problémát, de nem magyarázza túl, megpróbál objektív lenni, és ez hasznos amikor egy ilyen szintű elbaltázásról beszélünk, mert az iOS 7 UI design bizony az! Sztem először dőlnek hátra vigyorogva a koreai fejlesztők, amióta az első iPhone-t meglátták. Az Apple most adta fel az előnyét…ami a megkülönböztethetőség volt. Km-erekről meg tudtam mondani egy screenről, hogy iOS vagy valami koppintás fut-e rajta, most ez szinte reménytelen vállalkozás. Ivy kitalálta a kereket…a gond csak annyi, hogy már minden szekér ezzel fut…
    Semmi gondom az Ivy-vel, tehetséges designer, de azért Steve Jobs mellett jobban működött, pont az hiányzik belőle ami Steve-ben fontos volt: első a funkció aztán mehet a design. Ez itt nagyon fordítva sült el mégha ennek pont az ellenkezőjét is szajkózza. Barot véleménye a dinamikát érinti, amiről nem nagyon szólt a cikk, valóban izgalmas, viszont ez nem sokat nyom a latba amikor egy überdesign étteremben pisálnod kell és két minimalista jelet kell megfejtened, hogy melyik a fiú WC. Szimplán bebrunzolsz mire megoldod…
    Egy viszont nagyon aggaszt, mert anno még emlékezhettek Ivy volt aki a kerek egeret behozta a színes iMac-eknél, és annál nagyobb bukta nem sok volt egy egér életében, beleértve a Grimm meséket is….Sztem itt megint alaposan mellényúlt, de majd ahogy az egeret ezt is javítják, habár Steve nélkül ez körülményesebb lesz… Steve erőssége pont az volt, hogy kordában tudta tartani és csapatmunkára szorítani az önfejű és öncélú zseniket, ez most veszni látszik, ami nagy gond…
    A letterpress megint érdekes dolog, mert pont behoztak rá egy nativ UIText effektet a WWDC-n, vagyis ez viszont menni fog, ami viszont nem igazán működik a mostani designnal. Ez a kettősség mindenhol tetten érhető és nagyon zavaró. Sokféle módon közelíthetünk meg egy design-t és elemzhetünk, de a koherencia mindegyikben alapelv, itt pedig ezt nem igazán látom, különösen a régi designhoz hasonlítva. Érdemes meggondolni a gamer vonal behozását is, és a virtual 3D világot…tényleg a flat design hódit a gamek világában? Ha elindulunk a dinamic 3D effektek felé akkor hogy jön ide a 2D világ? Ez szimplán hülyeség bárki mondja…
    Nekem ez olyan mintha valaki ismét kitalálná a Super Mario-t és odákat zengene az egyszerűségéről, és azt mondaná, hogy ez az új trend. Tényleg egyszerű…csak szarul is néz ki…és senki nem fogja venni…

  • jarodfree

    Kevesebb több lett volna. A cikk 90%-át összefoglalhatnám egy mondattal: Neked nem tetszik az új design. A szubjektív véleményed állítod be úgy, mint egzakt ergonómiai és tervezői szabályokat.

    Ha negyed ennyit írsz, de a fennmaradó időt a ragok, ideidők és a tények egyeztetésére fordítod, akkor nem tűnik ennyire amatőrnek, amit leírsz. Nem nyelvtantrollként írom ezt, egyszerűen ez jön le a cikk olvasása közben. Olvastam már jó pár olyan cikket, ahol fel se tűntek hasonló ló hibák, de itt nem ez a helyzet.

    De ahol végre tényeket írsz le, abban sincs köszönet, hiszen tele vannak tárgyi tévedésekkel. (p.l.: Siri – Google Now közötti időbeli kapcsolat)

    Ezt a „cikkírás” dolgot még gyakorolni kell. Ráadásul, ha fontos számodra egy téma, akkor nézz utána alaposabban. Nem elég az, hogy neked lelki gondjaid vannak az új rendszerrel, keress és egyeztess tényeket.

    Mondom a fentieket úgy, hogy én se vagyok oda a flat design-ért (jé, mintha ez a blogot is Ivy tervezte volna :-D) és imádom a jelenlegi gui-t. Ha máskor nem kevered össze az fél amatőr design igényeidet egy lehetséges szakmai véleménnyel, akkor még jó cikk is kikerülhet belőle.

    Igen, látom, sokat dicsérik a cikked, ami nagyon klassz lehet, de ne felejtsd el, hogy a pillanatnyi trendi véleményeket meglovagló cikkeket, egy bizonyos réteg mindig kritika nélkül isteníti, ha épp hasonlóan éreznek.

  • GK

    Itt egy remek bugfix a Lockscreen problémáira: http://dribbble.com/shots/1128049-iOS7-Lockscreen/attachments/144579

  • hron84

    Jol osszeszedett cikk, es en is kivancsi vagyok, mi lesz a vege, noha csak egy ceges 3G-m van, ami a budos eletben soha meg nem kapja ezt a frissitest. Azert szivbol remelem, hogy a fiuk a banyaban dolgoznak…

  • Matetorok

    Csak megjegyeznem hogy az Applenek hamarabb volt sirije mar az iPhone 4 ben is volt hasonló mikor kijött!( sokkal butább volt) nem az Android Google nowja volt hamarabb ! Ha valamit nem tudsz biztosra akkor inkább hagyd ki. En használtam i4,S3-mat es nexus 4 most egy BB z10 et. Őszintén alig várom hogy megérkezzen az 5s ! Ebből azt lehet levonni hogy egyik telefon sem jott be, néha használtattlanok ezek kivéve az i4 et , talán a nexus 4 ami jobban tetszett.

  • Béla

    Szóval csak annyi az észrevételem, hogy a gombok kerete visszahozható a kisegítő lehetőségek opciójában. Lehet, hogy ezt már a cikkírása után frissítették bele a rendszerbe, ezt nem tudom. Én Windows Phone-ról jövök, használtam Androidot is. Ez az iOS7 rendszerű telefonom pár hónapja van meg és ilyen nehezen kiismerhető rendszerrel még soha nem találkoztam, Szégyenszemre állandóan a kiváló barátomhoz, a Guglihoz kell fordulnom a rendszerbeállításokkal kapcsolatban. Persze, biztosan én vagyok a hülye, csak felmerül a kérdés, hogy akkor más rendszereken miért tudtam minden problémát önállóan megoldani? Egyébként ennek ellenére nem bánom a váltást az iOS-re. Viszont aligha veszek mégegyszer. Tehát ha ez a telefon használhatatlanná válik, akkor visszalépek butafonra és mindent külön veszek. Külön fényképezőm már van, már csak egy navigáció kell, amit szintén kapok 15 ezerért olyat, hogy minden igényt kielégít. Egy Sony mp3 lejátszó és jónapot. Fene aki kínlódik ezekkel a vackokkal. És minden egyes „új” készüléknél azt veszem észre, hogy visszalépés, szopatások tömkelege. Esküszöm, hogy a 7 éves SonyEricsson K770i telefonom többet tud a személyi asszisztens funkcióban mint az iOS7. És ezek rám kényszerítenek olyan dolgokat, amiket nem akarok. Értem én, hogy most a felhő a divat, ahol az emberek önként és dalolva adják ki a bizalmasabbnál bizalmasabb adataikat, melyeket véletlenszerűen ismeretlen kínai hekkerek félévente feltörnek és ellopnak, de én nem akarok felhőben tárolni semmit és innen kezdve meg vagyok lőve. Azt is értem, hogy a névjegyzékek szinkronizálása már nem olyan pofonegyszerű, hogy Google névjegyzékben export, iOS-be meg export és kész, hanem konkrétan nekem sehogyan se sikerült míg látható, hogy ismerem a technikát. Persze van bluetooth, de minek, mert azon nem ment át a névjegy (csak hangátvitel). Szóval nekem konkrétan tele van a tököm az okostelefonokkal. Szenvedjenek vele a tinédzserek. Egyébként tényleg nem értitek, hogy miért kúrták el a rendszert? Azért, hogy így kényszerítsenek rá minden iOS felhasználót, hog vegye meg a következő modellt. Hiszen ezeket a hibákat, melyeket a cikk írója leírt, ezeket javítani fogják. Én nem vagyok szakértő, de én is látom, hogy ez így szar. Csak sajnos a következő rendszer majd nem fog futni a jelenlegi telefonjainkon… Vegyél paraszt másikat. Hát velem mellé fogtak, mert nem veszek. Az email tökéletesen megy a 7 éves butafonomon is, szóval a többit meg leszarom.

Submit a CommentPlease be polite. We appreciate that.

Your Comment